مقالات

نکات مهم واکس زدن کفش

کفش های تمیز و مرتب از لوازم ضروری هر فرد شیک پوشی هستند و این کفش ها نیاز به واکس زدن دارند. برای اینکه کفش های خود را همیشه تمیز و براق نگه دارید، باید بتوانید خودتان آن ها را واکس بزنید. اگر این کار درست و صحیح انجام نشود نتیجه خوبی نخواهد داشت و باید راز های این کار را به خوبی بشناسید. بر خلاف نظر شما، تنها یک راه برای واکس زدن وجود ندارد و در این مقاله سه راه ساده و موثر این کار را به شما نشان می دهیم.

واکس زدن ساده کفش

وسایل لازم برای واکس زدن را آماده کنید: برای واکس زدن کفش به وسایل مختلفی نیاز دارید که می توانید آنها را در بسته بندی های آماده یا جداگانه خریداری کنید. این دستگاه ها عبارتند از:

یک قوطی حلبی واکس به رنگ دلخواه خود، واکس ها در رنگ های قهوه ای، مشکی و سایر رنگ های خنثی موجود است و باید رنگی متناسب با رنگ کفش خود خریداری کنید.

این واکس در دو نوع جامد و کرمی موجود است که جامد آن کفش ها را ضد آب می کند و شکل کرمی آن به انعطاف پذیری کفش کمک می کند. توصیه می شود که از هر دو نوع در شرایط مختلف استفاده شود.

یک تیکه پارچه قدیمی، یا یک پارچه نرم که می تواند روی آب بدرخشد، یا فقط یک تی شرت قدیمی.

سایر لوازم ضروری عبارتند از: برس واکسی یا مسواک بزرگ، گلوله های پنبه ای، پاک کننده چرم و اسپری حالت دهنده.

این کار را در جای مناسب انجام دهید: واکس باعث کثیفی محیط می شود و باید در محیط بدون مشکل انجام شود زیرا پاک کردن کثیفی واکس دشوار است و اگر روی مبلمان و لباس بنشیند به مشکل خواهید خورد. این بهترین کار را در یک سوله یا در یک محیط بیرونی انجام شود با مقداری روزنامه ای که زیر دست شما قرار می گیرد. بهتر است لباس های کهنه بپوشید تا نگران کثیف شدن آن نباشید و بند کفش خود را بردارید.

کفش ها را قبل از واکس زدن کاملا تمیز کنید: هر کفش را با یک پارچه مرطوب یا برس واکس پاک کنید تا کثیفی، گل و لای، لکه نمک و غیره پاک شود. این موضوع بسیار مهم است زیرا این آلودگی ها می توانند با واکس ترکیب شده و به سطح کفش آسیب برسانند. قبل از واکس زدن، بگذارید کفش ها را کنار تا کاملا خشک شوند. اگر کفش‌ هایتان خیلی کثیف است، از پاک‌کننده‌های چرم برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

کفش‌ هایتان را واکس بزنید: با یک کفش شروع کنید، از یک برس واکس یا یک تی‌ شرت قدیمی (که دور پنجه‌ تان پیچیده شده) استفاده کنید تا واکس را با حرکاتی ملایم و یکنواخت به تمام قسمت‌های کفش بمالید. توصیه می شود به انگشتان پا و کفش توجه بیشتری داشته باشید و یک لایه اضافی در این نواحی بمالید زیرا این انگشتان پا باعث آسیب و لک می شوند. همین کار را با آخرین کفش انجام دهید و قبل از شروع مرحله بعدی، 15 دقیقه صبر کنید تا واکس آب شود.

واکس باقی مانده را از روی کفش بردارید: وقتی واکس خشک شد، واکس باقی مانده را با برس از روی کفش جدا کنید. تمام سطح کفش را با حرکات محکم و کوتاه به جلو و عقب تمیز کنید و دست خود را از مچ حرکت دهید نه از آرنج. این مرحله بسیار مهم است زیرا گرمای ایجاد شده در اثر حرکت برس به جذب بهتر واکس کمک می کند. این مرحله نیاز به برس دارد و ممکن است با تی شرت و پارچه نتیجه خوبی نگیرید، اما اگر در مرحله اول از برس استفاده کرده اید، برای این مرحله باید از برس متفاوتی استفاده کنید. مکان های صعب العبور را با مسواک یا پشم پنبه تمیز کنید.

کفش هایتان را با دستمال براق کنید: یک دستمال تمیز یا یک تی شرت قدیمی بردارید و آن را روی کفش هایتان بمالید تا به اندازه دلخواه بدرخشند. مالش و پولیش نیز به درخشش کفش کمک می کند.

برق انداختن کفش‌ ها با آب

کفش ها را آماده کنید و اولین لایه واکس را بزنید: اولین مرحله در این روش مانند روش قبلی است. پس از تمیز کردن کفش، یک لایه واکس به کفش بمالید و 15 دقیقه صبر کنید.

یک تکه پنبه یا پارچه را خیس کنید: به این ترتیب باید بین لایه های واکس از آب استفاده شود. یک پارچه یا تی شرت را خیس کنید و دور انگشتان پا بپیچید یا از یک پنبه مرطوب برای پوشاندن تمام سطح کفش استفاده کنید. آب باعث ماندگاری واکس روی کفش ها می شود، اما می توان به جای آن از الکل استفاده کرد.

کفش ها را جلا دهید: مانند مرحله آخر روش قبل، کفش ها را با یک حوله خشک و تمیز براق کنید.

سپس از آب استفاده کنید و لایه دوم را واکس بزنید: وقتی واکس کفش و جلا دادن در مرحله اول تمام شد و کفش کاملا خشک شد، سپس یک پارچه یا پنبه خیس روی کفش بکشید، می بینید که کفش خاص می شود.

در صورت لزوم این مراحل را چندین بار تکرار کنید: اگر در دو مرحله به نتیجه دلخواه نرسیدید این مراحل را دوباره تکرار کنید. برای استحکام بیشتر کفش، لازم است واکس را به مقدار کم و به صورت لایه نازک روی کفش بمالید.

روش واکس زدن با آتش

کفش ها را تمیز کنید: مانند قبل عمل کنید و هر گونه کثیفی و واکس را از روی کفش پاک کنید. با کمک چند قطره الکل می توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

شمع و آتش: اینجاست که سرگرمی شروع می شود. قوطی واکس را باز کنید و زیر و رو کنید و شمع و زیر آن نگه دارید تا خشک شود. بلافاصله بچرخانید تا قطرات ذوب شده روی زمین نریزند. چند دقیقه صبر کنید تا واکس بسوزد، سپس بگذارید تا شعله خاموش شود. در را بردارید و خواهید دید که واکس نرم و چسبناک شده است. در این فرآیند به دلیل خطر سوختگی و آتش سوزی بسیار مراقب باشید و بهتر است از دستکش استفاده کنید.

موم ذوب شده را روی کفش بمالید: یک حوله مرطوب بردارید و آن را دور دست خود بپیچید و واکس آب شده را بمالید، سپس آن را با حرکات دایره ای به کفش بمالید. هیچ نکته ای را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *