مقالات

اسلیپر چیست و تاریخچه آن

همه ما می دانیم که انواع اسلیپر اغلب در فضای خانه به خصوص در داخل خانه استفاده می شود. از آنجایی که به راحتی جدا می شوند و کفی نرم دارند، می توان از آنها در بیرون نیز استفاده کرد. در ایران استفاده از اسلیپر بسیار مرسوم شده است و اغلب از آن به عنوان دمپایی فرش یاد می شود. این کفش برای راحتی پا در خانه ای با کف سرامیکی و سنگی بسیار مناسب است و گرد و غبار محیط و پا را به خود جذب می کند و پا را از کثیفی و ترک محافظت می کند.

در زمستان گرم و نرم است و بعد از حمام پاهای شما خشک می شود. اسلیپر ها معمولا قابل شستشو هستند، در سایز های مختلف در بازار به فروش می رسند و بسیاری از مدل های جدید بر اساس مدل های فعلی طراحی و تولید می شوند. در زیر همه چیز مربوط به خواب و انواع آنها را توضیح خواهم داد.

 تاریخچه اسلیپر

برای توضیح بیشتر اسلیپر ها ، قدیمی ترین اسلیپر ثبت شده در تاریخ به قرن دوازدهم پس از میلاد در ویتنام باز می گردد. اما طبق اسناد، قدمت اولین اسلیپر ها در غرب به سال 1478 برمی گردد. همچنین در شرق، در حرمسرا های حاکمان و طبقات بالا مورد استفاده قرار می گرفتند.

در فرهنگ ژاپنی، استفاده از اسلیپر به سال 1868 برمی گردد که رابطه نزدیک بین ژاپنی ها و غربی ها برقرار شد. ژاپنی ها معتقدند که نباید با کفش وارد خانه شد و به این ترتیب آن را برای خانه محترم می دانند.

اما غرب این را باور ندارد. پس از آن، ژاپنی ها اسلیپر های مناسب برای داخل خانه ایجاد کردند. آن‌ ها به‌ ویژه برای دستشویی ها اسلیپر در نظر گرفتند تا دوستان غربی آن‌ ها بدون آن که به قوانین آن‌ ها بی‌ احترامی شود بتوانند استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه اسلیپر، ذکر این نکته ضروری است که در 30 ژوئن 2007، مردی به نام Derrick Slipper در پوشیدن دمپایی به مدت 23 سال رکورد گینس را ثبت کرد.

در اواسط قرن شانزدهم، بسیاری از افراد ثروتمند دمپایی هایی از چرم نرم، ابریشم یا مخمل می پوشیدند. در اواخر دهه 1880 در دوران ویکتوریا، نوعی تخت به نام شاهزاده آلبرت در انگلستان بسیار محبوب شد. نام این اسلیپر از نام همسر ملکه ویکتوریا گرفته شده است. شاهزاده آلبرت از این اسلیپر ها در قصر استفاده می کرد.
این اسلیپر ها به Smoking Slippers نیز معروف هستند. زیرا آقایان از این اسلیپر برای سیگار کشیدن در ایوان خانه ها یا اتاق های سیگار استفاده می کنند.
پس از آن، اسلیپر های شرکت Alfred Dolge که در سال 1892 تأسیس شد، محبوبیت زیادی به دست آورد. پس از آن انواع دمپایی برای طبقات متوسط ​​جامعه با مواد ارزان قیمت و با همان کاربری طراحی و ساخته شد.

اسلیپر ها برای چه فصل‌ هایی مناسب هستند

نکته دیگری که می توان در توضیح اینکه اسلیپر چیست گفت این است که بدانیم اسلیپر برای چه فصولی مناسب است. از آن جایی که اسلیپر ها معمولا در داخل خانه پوشیده می شوند، برای فصل خاصی طراحی نشده اند و در تمام فصول سال پوشیده می شوند. البته مدل های جلو بسته نیز در بازار وجود دارد که در فصول سرد سال مانند زمستان قابل استفاده هستند. این اسلیپر های راحت برای مردان، زنان و کودکان در هر سنی و با هر سلیقه ای در فروشگاه اینترنتی اسلیپر موجود می باشد.

ویژگی‌ های اسلیپر ها

اگر بخواهیم به طور کلی به فواید استفاده از اسلیپر ها اشاره کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سبک باشد
  • راحت بودن
  • در زمستان گرم و در فصول گرم خنک است
  • از جذب خاک از طریق پاها جلوگیری می کند
  • تغییر طرح و رنگ
  • قابل استفاده روی فرش، سرامیک، پارکت و…
  • قابل استفاده برای خانم ها و آقایان
  • تنوع در قیمت و کیفیت

چرا باید از اسلیپر های راحتی استفاده کنید

حالا که فهمیدیم اسلیپر چیست، باید بگوییم که دلایل زیادی برای استفاده از اسلیپر وجود دارد. در اینجا برخی از آنها برای شما آورده شده است:

1- برای کاهش خطر سرماخوردگی و آنفولانزا از اسلیپر استفاده کنید

کارشناسان بهداشت اغلب پوشیدن پاپوش را در مکان های سرد توصیه می کنند. زیرا خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد. وقتی فردی پاهای سرد دارد، سیستم ایمنی بدن او تغییر می کند که می تواند برای او خطرناک باشد. بنابراین، می توانید پاهای خود را با اسلیپر گرم نگه دارید.

2. پوشیدن اسلیپر از عفونت های باکتریایی و قارچی جلوگیری می کند

استفاده از اسلیپر می تواند در پیشگیری از بیماری های منتقله از راه پا مانند عفونت‌های قارچی پا به خصوص در ورزشکاران بسیار مفید باشد. بنابراین، پوشیدن اسلیپر علاوه بر راحتی فوق العاده، تاثیر بسیار موثری در حفظ سلامتی نیز دارد.

3- به تمیز نگه داشتن مکان کمک کنید

کفش هایی که بیرون از خانه استفاده می کنید، حتی اگر خیلی کثیف نباشند، می توانند منبع آلودگی میکروبی باشند و سلامت شما را به خطر بیندازند. بنابراین بهتر است هنگام ورود به خانه از دمپایی راحت استفاده کنید تا فضای زندگی خود را از آلودگی میکروبی محافظت کنید.

4- استفاده از اسلیپر های راحتی از حوادث خانگی جلوگیری می کند

کف خانه های چوبی، کاشی کاری یا پارکت ممکن است کمی لغزنده باشد. به خصوص اگر از جوراب استفاده می کنید. به طور کلی اسلیپر ها دارای کفی چسبنده و ناهموار هستند و خطر افتادن را کاهش می دهند. زمانی که به دلایل مختلف از جمله جواب دادن به تلفن، باز کردن در و… و رفت و آمد در خانه عجله دارید، اسلیپر باعث ایجاد اصطکاک در حرکت می شود و شما را از حوادثی مانند افتادن محافظت می کند.

نتیجه گیری

پس از تمام آنچه در مورد اسلیپر گفته شد، اسلیپر نوعی پاپوش است که راحتی زیادی را برای پوشنده فراهم می کند. با در نظر گرفتن انواع مختلف فرهنگ ها، هر کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد. در خانه‌ های ایرانی با کف‌ پوش‌ های تمام سرامیک، همه اعضای خانواده از اسلیپر استفاده می‌کنند تا بعد از حمام یا توالت، از تماس پا های خیس با کف سرامیک جلوگیری کنند و این کار تمیزی خانه را بسیار موثر نگه می‌دارد.
اسلیپر ها دنیای متنوعی دارند و مدل های متنوعی با نیاز روز جامعه و بازار طراحی و تولید می شود. با مطالعه مقاله بالا می دانید اسلیپر چیست و تا حدودی می توانید با انواع مختلف آن آشنا شوید و بر اساس نیاز و کاربرد خود مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *